Tirilye'yi Keşfediyorum!


Herkese merhaba!

Geçtiğimiz hafta Çekül'ün bir projesi kapsamında Tirilye'yi Keşfediyorum atölyesinde gönüllü eğitmen olma fırsatı buldum. Bu güzel projede 3. sınıf öğrencisi miniklerle Tirilye'yi gezerken, bir gün öncesinde ilk defa gitmiş olduğum bu güzel beldeyi ben de keşfetmiş oldum.

Bursa'nın Mudanya ilçesine bağlı bir belde olan Tirilye'nin, ismini zamanında İznik'te afaroz edilmek üzereyken kaçıp buraya gelen 3 papazdan aldığı söyleniyor. Rumlar beldeyi terk ettikten sonra Zeytinbağı ismini alsa da, daha sonra Tirilye olarak kalmış ve Tirilye, Trilye, Zeytinbağı şeklinde tabelalar görmek mümkün. Kurşunlu-Mudanya güzergahında giderken yol hayli virajlı ve mideyi zorlayacak cinsten olsa da sonunda bu küçük ama tarih dolu beldeyi görmek insanı mutlu kılıyor :)

Küçücük beldede eski Bizans döneminden ve Rumlar'dan kalma o kadar çok tarihi yapı var ki, bu proje sayesinde hem burayı keşfetmiş olmaktan, hem de bu eserlere farklı bir gözle bakmamı sağladığından dolayı çok mutluyum!

Yolunuz zeytini ile ünlü Tirilye'ye düşerse, görmeden gelmemeniz gereken bu tarihi yapıları ve eğitim sırasında fırsat bulup çekebildiğim birkaç fotoğrafı aşağıda bulabilirsiniz. Fotoğraflarda olmayan Taş Mektep, Dündar Evi ve Kemerli Kilise ise favorilerimdendi. Hazine Avı oynar gibi 1,5 saatte görülmesi gereken tüm yerleri keşfetmek mümkün!

tirilye fatih cami

Tirilye'de Gezilecek Yerler:

1- Tirilye Kültür Merkezi: Rumlardan kalma eski bir kilise olan ve günümüzde Tirilye Kültür Merkezi olarak kullanılan bu yapı, zamanında Taş Mektep'te okuyan öğrencilerin yemekhanesi olarak kullanılmaktaymış. Şimdilerde düğünlere, organizasyonlara ev sahipliği yapıyor.

2- Taş Mektep: Rumlar zamanında Ruhban okulu olarak yaptırılmış bu bina, küçük Tirilye'nin aksine hayli büyük ve heybetli bir yapı. Neo-klasik tarzdaki bu bina, daha sonra öksüz ve yetim çocukların okuduğu bir okul olarak kullanılmış, depremden sonra da hasar gördüğü için boşaltılmış.

3- Çeşme: Taş Mektep'in sağından yürürken karşımıza çıkan, eski bir Rum ailenin, genç yaşta ölen kızları için yaptırdıkları söylenen bu çeşmenin üzerinde, mermer üzerine oyulan genç kız ve çevresinde dua eden ailesinin tasvirlerini görmek mümkün.

4- Postane Binası: Rumlardan sonra da postane olarak kullanılan bu binanın üst katı, postanede çalışanların lojmanı olarak kullanılıyormuş. Şimdilerde boş.

5- Tabut Ev: Öyle korkunçlu bir hikayesi yok, dar ve uzun olduğu için tabuta benzetilen bir ev :) Tirilye evleri ilk katları beton, üst katları ahşap olarak yapılmış. Zeytincilik ön planda olduğu için genelde her evde zeytinlerin saklandığı bir mahzen bulunuyor, daha geniş yapılan üst katlar ise ipekböceği yetiştiriciliği için kullanılıyormuş.

6 - Dündar Evi: Rumlardan kalma bu eski kilise, daha sonra özel mülk olarak kullanılmış. Şimdilerde boş. Yapının üzerinde birçok mermer, silindir şeklinde devşirme taşları görmek mümkün.

7 - Kemerli Kilise: Bizans döneminden kalma ve Meryem Ana'ya adanmış bu kilisenin içini oyuklardan görmek mümkün. Maalesef içi harap durumda olan bu kilise, tarihte duvarlarına resim yapılan ilk kilise olma özelliğine sahip. Sütunlarının İskenderiye'den geldiği söyleniyor. Yine birçok devşirme taş görmek mümkün.

8- Fatih Cami: Bir Bizans kilisesi olup, Rumlardan sonra minare ve mihrap eklenerek camiye çevrilen bu binada hala haç desenli mermerlere rastlamak mümkün. Bahçesinde de sütun kaideleriyle birlikte mis kokulu bir defne ağacı var.

tirilye gezilecek yerler
Tabut Ev
tirilye gezilecek yerler
Dündar Evi'nin duvarlarındaki devşirme taşlardan birkaçı.

14 yorum:

  1. Bursa'da yaşıyorum ama hafta sonu kalabalığından dolayı maalesef Tirilye'ye gidemiyoruz....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz hafta içi gittiğimiz için sakindi ancak hafta sonları ben de kalabalık olacağını düşünüyorum, küçük bir yer olduğu için kalabalık darlayabilir :(

      Sil
  2. Biz de çok uzun yıllar önce kuzenlerimle gidip gezmiştik. Zaten Bursa'nın sevmediğim ilçesi var mı bilemiyorum; ama favorim Mudanya! Tirilye'yi de gezip hayran olmuştuk. Fırsat olsa da yeniden gitsek... sayende biraz dolaşmış olduk ama, ne güzel oldu! Ellerine sağlık yazı için, çok sevgiler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bursa'da gezilecek çok yer var gerçekten, yazım güzel anılarınızı canlandırdıysa ne mutlu bana Başak Hanım'cım! Çok sevgiler benden de ♥

      Sil
  3. Tirilye tanıtımınız çok güzel olmuş Fulya Hanım Çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuz için ben teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Yaa fotoğraflara bayıldım, ne güzel anlatmışsınız 🌸

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiim, beğenmenize çok sevindim ♥

      Sil
  5. Eski yapılara bayılırım. :)
    Çok güzel bir tanıtım olmuş. Fotoğraflar çok hoşuma gitti. Gezmiş kadar oldum ama gezmek, görmek en güzeli. 🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, çok daha güzel yerler var ama onları fotoğraflamaya fırsatım olmadı ne yazık ki :)

      Sil
  6. Okurken sizinle gezdim gibi oldum tesekkurler guzel bir yazi olmus.. sizide gezmeniz icin sayfama beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, beğenmenize çok sevindim ♥ Ziyaret ediyorum hemen blogunuzu :)

      Sil
  7. Sayende tanimis oldum.Cok guzel anlatmissin..

    YanıtlaSil
  8. Ne güzel bir yazı olmuş!!

    Aynı zamanda gönüllü etkinliğini de çok sevdim, çok ilgi çekici ve eğlenceli görünüyor:)
    Ben Bursa'da birkaç bulundum ancak Tirilye'yi görme şansım hiç olmamıştı, ülkemizin görülmesi gereken güzel yerlerinden biriymiş, aslında ne kadar çok görülecek yer var değil mi :)

    Umarım çok keyif almışsındır gezinden ve etkinliğinden Fulya'cığım, çok sevgiler!! ♥

    YanıtlaSil

Instagram